Honda Polska - Samochody  Honda Polska - Motocykle
Twój koszyk jest pusty

Kosiarka spalinowa oraz inne urządzenia do koszenia są najczęściej używanymi urządzeniami ogrodniczymi - pracują zazwyczaj od maja do października, w tym bardzo intensywnie przez 2 - 3 miesiące. W tym samym czasie wszyscy skupiamy się na pielęgnacji ogrodu, uprawach pięknych kwiatów, warzyw, prawidłowej pielęgnacji trawnika, a temat „pielęgnacji” urządzeń do koszenia pozostaje na uboczu, by nie powiedzieć wprost, że dbałość o maszyny ogrodnicze jest z reguły lekceważona. A zagadnienie jest ważne, ponieważ prawidłowa eksploatacja maszyny czyli obsługa podczas pracy oraz po pracy wydłuża jej żywotność i komfort użytkowania. Dzięki temu inwestycja jaką jest zakup kosiarki nie jest zmarnowana...


Eksploatacja kosiarek spalinowych -
najczęściej zgłaszane problemy w serwisie

Kosiarki spalinowe Honda należą do najlepszych na świecie i są produkowane z zachowaniem najwyższych standardów jakości, by służyły użytkownikom przez wiele, wiele lat. Jednak z chwilą zakupu, właściciel przejmuje za kosiarkę odpowiedzialność i to on ma wpływ na jej żywotność oraz na jakość pracy. Od tej chwili to od właściciela zależy czy maszyna rzeczywiście spełni oczekiwania, czy też będzie odmawiać posłuszeństwa...


Jakie są najczęstsze przyczyny kłopotów z kosiarką spalinową?

Większość zgłaszanych w serwisie problemów jest skutkiem prostych acz trwających w czasie błahych zaniedbań, których można uniknąć przestrzegając wskazówek zawartych w instrukcji obsługi każdej maszyny.


Nieoczyszczona kosiarka

Zabrudzona pokosem obudowa, spód, noże i kosz zmniejszają wydajność maszyny. Pokos, pozostawiany na maszynie z czasem zasycha i tworzy twardą skorupę, która blokuje niektóre funkcje maszyny. Na poniższym przykładzie pokazujemy kosiarkę, której właściciel napotkał trudności w zarządzaniu przekładnią mulchingu czyli nie mógł regulować przepływu pokosu do kosza lub określać ilości pokosu do pozostawienia na powierzchni trawnika. Problem ten nie wystąpiłby, gdyby kosiarka była czyszczona po każdym koszeniu.


Warto też mieć świadomość, że taki stan zabrudzenia, w przypadku kosiarek wykonanych ze stali prowadzi do korozji. Powłoka lakiernicza w sposób naturalny jest narażona na mechaniczne uszkodzenia podczas pracy maszyny - przez ziarnka piasku, twardsze łodygi roślin czy kamyki, które z impetem (ostrza poruszają się z prędkością liniową ok. 200 km/h!) zderzają się z obudową. Powstałe mikroskopijne ubytki, jeśli nie są naprawiane, przynajmniej po sezonie, powiększają się, a pozostawiona wilgotna mieszanka pokosu z ziemią wywołuje proces fermentacji sprzyjający powstawaniu i przyspieszaniu korozji.

Zalecamy czyszczenie obudowy wewnątrz, a po wysuszeniu, przetarciu powierzchni obudowy szmatką z olejem co na pewno spowoduje ograniczenie korozji. Na dodatek, świeży pokos jest łatwy do usunięcia, gdy tymczasem przykładowa kosiarka pokryta skorupą zaschniętych roślin wymagała już pomocy profesjonalisty i wielogodzinnego, dokładnego czyszczenia w naszym Centrum Serwisowym.


Pokos pozostawiony za kołami

Pokos pozostawiony za kołami kosiarki jest pozornie błahostką, na którą większość użytkowników kosiarek nie zwraca uwagi, ale jeśli zaschnie - blokuje możliwość regulowania wysokości koszenia. Wówczas nowoczesna kosiarka nie spełnia wszystkich swoich funkcji i uniemożliwia ustawienie noży na wysokości odpowiedniej do kondycji trawy, co w konsekwencji może trawie zaszkodzić.


Zużyte ostrza

Noże każdej kosiarki zużywają się podczas koszenia, zwłaszcza gdy kosiarka jest intensywnie eksploatowana. Jest to proces naturalny, dlatego rekomendowana jest kontrola ich stanu przed każdym koszeniem. Mocno zużyte ostrza raczej kładą źdźbła nić je koszą, natomiast tępe i nierówne - ranią trawę co może doprowadzić do obumierania roślin.


Każde uszkodzone czy zużyte ostrza powinny być wymienione na nowe - przynajmniej przed sezonem i systematycznie ostrzone w trakcie sezonu.

Jak rozpoznać zużycie noży? Poniżej pokazujemy przykład kosiarki, która trafiła do naszego serwisu i zestawienie jej bardzo zaniedbanych noży z nowymi.


Na zużytych ostrzach wyraźnie widać jak bardzo zmniejszyła się ich powierzchnia, co wpływa też na ich wyważenie, a zanikające łopatki nie są w stanie przesuwać pokosu do kosza. Tak zużyte łopatki noży świadczą też o tym, że kosiarka pracowała na przerzedzonym trawniku o piaszczystym podłożu i noże ulegają stałemu piaskowaniu. Skutkiem długotrwałego procesu piaskowania w ostrzach powstały dziury, które zmniejszają wydajność koszenia. Można temu zapobiec przeprowadzając przede wszystkim renowację trawnika i kosząc go w sposób prawidłowy!


Zużyty filtr powietrza

Filtr powietrza w konstrukcji spalinowej pełni kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika: dostarcza mu czyste powietrze. Zanieczyszczony, uszkodzony lub zużyty nie spełnia tej funkcji co prowadzi do zanieczyszczenia gaźnika, nadmiernego i zbyt szybkiego zużycia cylindrów, tłoków i pierścieni silnika.


Filtr powietrza powinien być sprawdzany przed każdym użyciem kosiarki, zwłaszcza gdy maszyna jest użytkowana intensywnie i w zakurzonym środowisku. Zabrudzony filtr należy dokładnie oczyścić tak, by nie wcierać brudu i by zanieczyszczenia nie przedostały się do kolektora ssącego. W naszym serwisie filtry powietrza są czyszczone strumieniem sprężonego powietrza prowadzonego profesjonalną ręką mechanika - wzdłuż kanalików pomiędzy fałdami filtra i od góry.

Podczas kontroli filtra powietrza kierujemy się dwoma kryteriami - czasem eksploatacji i oceną stopnia jego zużycia. W praktyce, częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy danej maszyny i intensywności jej eksploatacji, chyba że wydarzą się jeszcze inne sytuacje, jak pokazujemy na poniższych przykładach:

  • Filtr zalany olejem wskutek przechylenia kosiarki na stronę z filtrem powietrza, a nie, jak to powinno się to robić - na stronę tłumika i wlewu oleju. Taki filtr musi być natychmiast wymieniony na nowy.



  • Kolejny przypadek to filtr zalany paliwem, co świadczy o stosowaniu złego paliwa albo o zbyt długim przetrzymywaniu paliwa w gaźniku w nieużywanej kosiarce.


Ostatnia opcja jest niestety najczęstszym grzechem właścicieli kosiarek i innych urządzeń spalinowych, nieświadomych faktu, że przetrzymywane paliwo traci swe właściwości, a w zbiorniku powstaje osad, który następnie trafia do gaźnika i zatyka jego dysze. Skutkiem jest falowanie obrotów lub brak wolnych silnika, obniżenie mocy silnika, większe zużycie paliwa. Silnie zabrudzone, zdeformowane i uszkodzone filtry powinny być natychmiast wymienione na nowe.


Zanieczyszczona świeca zapłonowa

Świeca zapłonowa powinna być standardowo sprawdzana raz w roku i zazwyczaj robi się to wczesną wiosną, przed uruchomieniem kosiarki spalinowej po zimowym przechowywaniu. Sprawdza się wówczas jej czystość i zużycie, a powinna być wymieniona w przypadku stwierdzenia na niej dużej warstwy nalotu, pęknięć czy uszkodzeń izolatora. Zanieczyszczenie świecy, jak na przykładzie poniżej, było skutkiem pracy kosiarki z zapchanym filtrem powietrza czyli tak, jakby silnik pracował na ssaniu. W efekcie silnik miał mniej mocy i zużywał więcej paliwa.


Zanieczyszczony kosz

Kosz to kolejny lekceważony zazwyczaj element kosiarki, a warto pamiętać, że od jego stanu również zależy wydajność kosiarki! Nieczyszczony z resztek roślin, które na nim zasychają, blokuje cyrkulację powietrza, wskutek czego kosiarka kosi, ale coraz słabiej zbiera trawę. Brak przepływu powietrza o odpowiedniej sile i prędkości ma kolejne konsekwencje: koszona trawa nie jest zasysana do kosza - pozostaje w części na skoszonym trawniku, przykleja się do spodu kosiarki i obudowy. Może też blokować ruch noży. Zatem, by kosiarka wydajnie kosiła, kosz powinien być czyszczony po każdym koszeniu z zewnątrz i wewnątrz.


Co należy sprawdzać przed każdym koszeniem?

Przed każdym uruchomieniem kosiarki spalinowej i koszeniem należy sprawdzić techniczny paru elementów:

  1. Noże - ostrość (tępe powinny być naostrzone), stopień zużycia - uszkodzone i mocno zużyte muszą być wymienione na nowe, stan dokręcenia noży oraz działanie dźwigni sterowania ostrzy,
  2. Poziom oleju silnikowego,
  3. Filtr powietrza - zabrudzony należy oczyścić, zatkany i zużyty - wymienić. Rutynowo, warto go wymieniać zawsze na wiosnę,
  4. Tylną osłonę,
  5. Kosz i jego mocowanie.

Stosując się do tych rekomendacji producenta, opisanych w instrukcji obsługi maszyny, czyli dbając o swoją kosiarkę, mamy wpływ na jakość jej funkcjonowania i wydłużamy jej żywotność.

Więcej informacji o roli m. in. filtrów powietrza w funkcjonowaniu kosiarki spalinowej oraz o stosowaniu oryginalnych materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych znajdziesz TUTAJ.


Poradnik dom i ogród

Październik 2018

Wrzesień 2018

Sierpień 2018

Lipiec 2018

Czerwiec 2018

Maj 2018

Kwiecień 2018

Marzec 2018

Maj 2016

Kwiecień 2016

Luty 2018

Styczeń 2018

Grudzień 2017

Listopad 2017

Październik 2017

Wrzesień 2017

Sierpień 2017

Lipiec 2017

Marzec 2016

Luty 2016

Czerwiec 2017

Maj 2017

Kwiecień 2017

Grudzień 2016

Listopad 2016

Październik 2016

Wrzesień 2016

Sierpień 2016

Lipiec 2016

Czerwiec 2016