Prace w ogrodzie
Honda Motor   Honda Motor

Znajdź na stronie:

Odśnieżarka z zasady jest maszyną przeznaczoną do wieloletniego użytkowania i, jak każdy sprzęt mechaniczny, wymaga odpowiedniego przygotowania do nowego sezonu, prawidłowego użytkowania i dbania o serwisowanie elementów, które siłą rzeczy zużywają się podczas pracy. Warto również ponownie zajrzeć do Instrukcji Obsługi, by przypomnieć sobie różne zasady eksploatacji i wskazówki. Zdarza się bowiem, że pojawia się jakiś problem z maszyną, którego przyczyna wynika z naszego niedopatrzenia czy nieuwagi.


Na przykład w przypadku najbardziej popularnej odśnieżarki Honda HS550 - jeśli zdarzy się, że pomimo działającego ręcznego  rozrusznika silnik nie chce się uruchomić, bez paniki i zdenerwowania należy najpierw sprawdzić czy w zbiorniku na pewno jest świeże paliwo, czy założona jest fajka świecy zapłonowej, czy gałka ssania jest w odpowiedniej pozycji („zamknięte’ przy zimnym silniku - „otwarte” przy rozgrzanym)...

  • Należy zacząć od ogólnego przeglądu jej stanu technicznego. Najczęściej nie przykładamy wagi do kontroli po sezonie, dlatego warto dokładnie sprawdzić sprawność odśnieżarki przed pierwszymi opadami śniegu.  Przed przystąpieniem do przeglądu, zwłaszcza w przypadku osób mniej doświadczonych w eksploatacji odśnieżarek, warto przypomnieć sobie rekomendacje zawarte w Instrukcji Obsługi danego modelu.



  • Paliwo - przed nowym sezonem należy napełnić zbiornik świeżym paliwem - przetrzymywane traci właściwości, a powstający w nim osad zatyka dysze gaźnika, czego konsekwencją jest problem z uruchomieniem silnika. Finalnie silnik może wymagać kosztownego serwisowania. Co 150h pracy odśnieżarki, należy oczyścić zbiornik paliwa i wymienić filtr.
  • Olej - olej powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, najwygodniej jest to zrobić przed sezonem, ponieważ mamy wówczas pewność, że maszyna będzie pracować na świeżych zasobach. W tym celu należy oczyścić silnik z zużytego oleju i wlać świeży na zakończenie przeglądu.



  • W przypadku odśnieżarki z napędem hydrostatycznym, który płynnie dostosowuje prędkość jazdy do panujących warunków a zwłaszcza do grubości warstwy śniegu,  np.: HSS760A ETD, HSS970A ETD, HSS 1380 ET trzeba również sprawdzić olej w przekładni. Jeśli dana odśnieżarka jest intensywnie użytkowana, olej należy wymieniać częściej i najlepiej jest zastosować zalecany harmonogram wymiany oleju umieszczony w instrukcji obsługi.
  • Świeca zapłonowa - warto regularnie sprawdzać stan świecy zapłonowej i wymienić ją na nową, jeśli zauważymy na niej warstwę nalotu lub jakiekolwiek pęknięcia, uszkodzenia izolatora. Podstawową zasadą bezpieczeństwa przy wykonywaniu tej czynności jest uprzednie upewnienie się, że maszyna jest wyłączona. Przy wkręcaniu tej samej lub nowej świecy, zależnie od zaistniałej sytuacji, należy dokładnie ją dokręcić. Niewłaściwie dokręcona świeca może uszkodzić silnik.



  • Akumulator - kontrola stanu akumulatora dotyczy odśnieżarek wyposażonych w rozrusznik   elektryczny, który zapewnia natychmiastowe uruchomienie maszyny nawet w najbardziej srogich warunkach, np. Honda HSS 760A ETD, HSS 655 ETS, HSS 760A EWD  i w odśnieżarkach o najwyższym stopniu zaawansowania technicznego - modelach wyposażonych w napęd hybrydowy, np. Honda HSM 1390 ik ZE i HSM 1590 iS E.
    UWAGA! Trzeba doładować akumulator w trakcie sezonu, jeśli maszyna jest intensywnie eksploatowana i pracuje w trudnych warunkach.
  • Elementy robocze - elementy zużywające się podczas eksploatacji, jak gumowe końcówki  wirników (listwy zgarniające) - Honda HS 550 E, które dokładnie zgarniają śnieg i jednocześnie chronią nawierzchnię przed ewentualnymi mechanicznymi uszkodzeniami, lub płozy ślizgowe - np. HSS 907A ETD - powinny być systematycznie kontrolowane. Elementy te powinny być okresowo wymieniane jeśli stopnień zużycia przekracza dopuszczalny limit. Dodatkowo, przed uruchomieniem maszyny w nowym sezonie zimowym, warto także sprawdzić stan techniczny zabezpieczeń ślimaka podającego oraz stopień zużycia prowadnic  osłon wirnika.



  • Układ jezdny - odśnieżarki są wyposażone w dwa rodzaje układu jezdnego - kołowy  lub gąsienicowy, którego sprawność należy przetestować. W przypadku odśnieżarek na gąsienicach, dodatkowo należy wyregulować ich ustawienie.
  • Elementy sterujące - przed zimowym uruchomieniem odśnieżarki warto także sprawdzić sprawność elementów sterujących, jak np. linki, cięgna czy ruchomość komina wyrzucającego śnieg.



  • Śruby - kontrola stopnia dokręcenia śrub - głównie mocujących ślimaka i wału - i innych połączeń powinna być wykonana przed każdym uruchomieniem maszyny i zwłaszcza po wiosenno-letnim postoju odśnieżarki. Warto jest też zaopatrzyć się, na wszelki wypadek, w dodatkowy komplet śrub zabezpieczających wirnik przed przeciążeniami.
  • Zabezpieczenie przed korozją - nie lekceważmy tego aspektu. Warto jak najszybciej zabezpieczyć uszkodzenia warstwy lakieru, który chroni maszynę przed skutkami korozji.