1. Co to jest napęd hydrostatyczny?
Technologia ta pozwala Państwu płynnie regulować prędkość koszenia, bez zrywów i szarpnięć, od uruchomienia aż do uzyskania prędkości maksymalnej. Można w ten sposób wybrać optymalną prędkość koszenia w zależności od panujących warunków np: wysokości trawy, ukształtowania terenu. Kosiarka dostosowuje się do Państwa rytmu pracy, a nie odwrotnie.
2. Co to jest hamulec ostrza ROTOSTOP®?
System ROTOSTOP® opracowany przez Hondę zapewnia Państwu wygodę i bezpieczeństwo użytkowania. W momencie puszczenia kierownicy, nóż tnący zatrzyma się prawie w tym samym momencie, ale silnik kosiarki nie przestanie działać. Pozwala to Państwu na przejazd kosiarką np. przez alejki, ścieżki z nawierzchnią żwirową bez konieczności gaszenia i ponownego uruchamiania kosiarki. Technologia ta pozwala także unikać gaszenia silnika podczas opróżniania kosza.
3. Co to jest POLYSTRONG®?
Ten nowy materiał, z którego wykonujemy obudowy naszych kosiarek, charakteryzujący się wysoką wytrzymałością gwarantuje Państwu wyjątkową wytrzymałość i trwałość. Zastosowaliśmy go także by zoptymalizować odprowadzanie trawy do kosza. Skoszona trawa nie przylega do wewnętrznych ścianek obudowy kosiarki. Zapobiega to sytuacji, gdy nagromadzona na ściankach obudowy kosiarki trawa opada w czasie koszenia na trawnik i psuje finalny efekt naszej pracy.
4. Co to jest XENOY®?
To kolejny nowoczesny materiał, z którego wykonujemy obudowy naszych kosiarek, np. w serii HRX. Materiał ten, stosowany jest na przykład w produkcji zderzaków samochodowych, jest bardzo wytrzymały na uderzenia. Nie ulega korozji, jest stabilny w czasie. Design obudowy zapewnia mu lepsze osiągi, tak w zakresie mulczowania jak i zbierania skoszonej trawy.
5. Dlaczego tak wiele uwagi przykładamy do doboru materiałów, z których produkujemy obudowy naszych kosiarek?
Dlatego, że jest to część najbardziej narażona na uderzenia. W czasie koszenia nóż wyrzuca na wewnętrzną ściankę obudowy tysiące kamyków. Dlatego też Honda stworzyła nową wyjątkową obudowę, która została opatentowana pod nazwą Polystrong®. Obudowa ta jest wykonana z nowego, wyjątkowo materiału o zwiększonej wytrzymałości dzięki wzmocnionej strukturze wewnętrznej. Zapewnia ona wyjątkową odporność na uderzenia i trwałość.
- Dlatego, że hałas pracującej kosiarki jest powodowany głównie strumieniem powietrza w obudowie, a nie w silniku. Dlatego też nasze zespoły ds. Badań i Rozwoju opracowały taki jej projekt, który minimalizuje turbulencje, uzyskując w ten sposób niski poziom hałasu (94 dB(A) zgodnie z normą EN 2000/14/EC). Wszystko to dla wygody Państwa i ..... Państwa sąsiadów!
- Dlatego, że kształt obudowy determinuje jakość zbierania trawy. Obudowa nowej serii HRX jest opracowana w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze odprowadzanie skoszonej trawy do zbiornika. Zapewnia to doskonały efekt koszenia, nawet wysokiej trawy.
- Dlatego, że w obudowie krąży trawa! W nowej serii obudów HRX wewnętrzna część obudowy jest wyjątkowo gładka. Pozwala to ulepszyć proces zbierania trawy, ale pozwala również uniknąć gromadzenia się ściętej trawy na ścianach obudowy lub opadania jej w czasie koszenia. Przy tego typu obudowie czyszczenie kosiarki jest wyjątkowo łatwe; wystarczy użyć do tego zwykłej skrobaczki i w krótkim czasie kosiarka jest przygotowana do następnego koszenia!
6. Czy konserwację kosiarki można przeprowadzić samodzielnie?
Tak. Specjalny zestaw serwisowy do silnika GC/GCV 135/160 kosiarki Honda zawiera butelkę oleju o pojemności 0,6 litra, jedną świecę i filtr powietrza. Są to oryginalne części Hondy.
Aby uzyskać informacje na temat specjalnych warunków obsługi, proszę zapoznać się z podręcznikiem użytkownika.
7. Co to jest mulczowanie i mulczowanie zmienne?
Mulczowanie jest operacją, która polega na bardzo dokładnym rozdrabnianiu źdźbeł trawy zanim opadną one na podłoże.
Mulczowanie ma wiele zalet...
- Mniej odpadów. Nie będziecie Państwo musieli usuwać ściętej trawy.
- Oszczędność czasu. Nie musicie Państwo przerywać koszenia, by opróżnić kosz kosiarki (jest to czynność zabierająca do połowy czasu spędzonego na koszeniu!).
- Doskonały trawnik. Państwa trawnik jest doskonale skoszony i zabezpieczony przed nadmiernym wysuszeniem w lecie.
Uwaga! Tajemnica udanego mulczowania...
Aby mulczowanie było udane, należy kosić trawnik raz w tygodniu, a w pełni sezonu nawet dwa razy w tygodniu. Tajemnica udanego mulczowania tkwi również w przestrzeganiu zasady, by nie skracać trawy więcej niż o 1/3 jej wysokości.
8. Co to jest mulczowanie zmienne?
Mulczowanie zmienne to technika pielęgnacji trawnika stosowana wyłącznie przez Hondę.
System mulczowania zmiennego umożliwia Państwu stosowanie mulczowania przez cały rok, dostosowanego do stanu Państwa trawnika, to znaczy wysokości trawy i warunków pogodowych (trawa sucha lub wilgotna). Wystarczy użyć do tego zwykłej dźwigni, bez konieczności montażu czy zmiany ostrza.
Zostały spełnione wszystkie warunki konieczne do przeprowadzenia mulczowania? Należy ustawić dźwignię w położeniu “100% mulczowania”. Państwa trawa jest zbyt wysoka, by móc ją mulczować,? Proszę wybrać ustawienie pośrednie, które umożliwi Państwu przeprowadzenie częściowego mulczowania. W ten sposób zmniejszy się znacząco objętość trawy, którą należy zebrać. Po powrocie z urlopu zastajecie Państwo bardzo wysoką trawę? Należy wtedy ustawić dźwignię w pozycji “100% zbierania trawy”. Kiedy trawa zostanie przycięta, Państwa trawnik będzie gotowy do koszenia z mulczowaniem w przyszłym tygodniu.
9. Jak są zabezpieczone obudowy agregatów tnących traktorów Honda?
Obudowa agregatu tnącego jest w szczególny sposób narażona na działanie wilgoci. Dlatego też Honda zabezpiecza wszystkie obudowy kosiarek samobieżnych stosując powłokę antykorozyjną. Obudowa jest poddawana kataforezie, a następnie jest powlekana lakierem Epoxy. Technika kataforezy jest stosowana specjalnie do obróbki skomplikowanych powierzchni, dlatego, że pozwala na dotarcie obróbki do najbardziej niedostępnych miejsc. Wewnętrzna ściana obudowy jest w ten sposób zabezpieczona na całej swojej powierzchni, co chroni ją przed pojawieniem się najmniejszych nawet ognisk rdzy. Po takiej obróbce obudowa ma doskonale jednorodną powierzchnię, gładką i łatwą do czyszczenia.
10. Jakie systemy bezpieczeństwa zastosowano w traktorach ogrodniczych Honda?
Traktorek Honda posiada interaktywne zabezpieczenia w 7 punktach. W najważniejszych punktach traktorka umieszczonych jest 7 styczników połączonych z elektronicznym modułem kontrolnym. Moduł ten centralizuje poszczególne informacje przesyłane ze styczników i kiedy nie są spełnione warunki bezpieczeństwa (np. jeśli w czasie pracy noży otworzy się kosz na trawę) wysyła sygnał powodujący wyłączenie silnika. Nie trzeba się już niczym martwić, kosiarka Hondy sama czuwa nad bezpieczeństwem swoich użytkowników.
11. Czy traktorkiem ogrodowym Honda, można kosić bez kosza?
Tak. Traktorkiem ogrodowym Honda można kosić na trzy sposoby.
Zbierając trawę do koszą. Kosiarki samobieżne marki Honda posiadają tylny wyrzut. Ich pojemny kosz (do 350 litrów) zapewnia skuteczne zbieranie trawy, pozostawiając w ten sposób doskonale skoszony czysty, uprzątnięty trawnik. Moc silnika i pojemność kosza są dostosowane do szerokości koszenia. Dzięki temu przy każdej szerokości koszenia uzyskujecie Państwo skuteczne cięcie i optymalne zbieranie trawy, nawet w trudnych warunkach (wysoka lub mokra trawa).
Mulczując. Dzięki zestawowi do mulczowania (montowanemu seryjnie w wersjach HTE) trawa jest dokładnie rozdrabniana a rozdrobnione jej cząstki pozostają na trawniku, tworząc w ten sposób naturalny nawóz. Mulczowanie powoduje, że składowanie czy wywożenie odpadów z koszenia nie jest już konieczne.
Kosząc z deflektorem wyrzutu tylnego. Jeżeli usuniemy kosz i na jego miejsce zamontujemy przystawkę (opcjonalnie), wtedy trawa będzie wyrzucana w formie regularnego pokosu. Jest to rozwiązanie idealne do koszenia wysokiej trawy, oraz w miejscach mniej uczęszczanych (sady, łąki).
12. Jakie są zalety silnika mini czterosuwowego?
Mikrosilnik czterosuwowy pozwala znacząco zmniejszyć poziom drgań, co powoduje, że narzędzia oferują większy komfort użytkowania.
Zmniejsza w znacznym stopniu uciążliwość akustyczną. Dźwięki silnika czterosuwowego są dużo niższe, co się przekłada na większą przyjemność użytkowania.
Zużywa mniej paliwa niż silnik dwusuwowy o podobnej mocy: tylko 2/3 benzyny i 1/7 oleju.
Mikrosilnik czterosuwowy marki Honda jest lekki a jego budowa jest zwarta. Ponadto, dzięki smarowaniu mgiełką olejową może być używany i przechowywany w każdej pozycji w zakresie od 0 do 360oC.
Zapomnimy także o męczącym przygotowywaniu mieszanek olej-benzyna do silników dwusuwowych! Nie trzeba juz kupować oleju, można stosować zwykłą benzynę bezołowiową, taką samą, jak do samochodów.
Na koniec należy dodać, iż mini czterosuw jest łatwiejszy w uruchamianiu.
Dzięki automatycznemu dekompresorowi silnik uruchamia się bez wysiłku i to już po pierwszym pociągnięciu linki rozrusznika, nawet przy zimnym silniku. W ten sposób siła konieczna do jego uruchomienia jest dwukrotnie niższa niż w przypadku silnika dwusuwowego.
13. Co to jest HONDA Blade Brake®?
HONDA Blade Brake®. To specjalna blokada bezpieczeństwa, zatrzymująca nóż tnący już po 1/2 obrotu.
14. Co to jest centralna regulacja wysokości cięcia?
Centralna regulacja wysokości cięcia to mechanizm, w którym za pomocą jednej dźwigni, bez dodatkowych narzędzi szybko ustawimy pożądaną wysokość koszenia.
15. Co to jest Honda Versamow System®?
Honda Versamow System® pozwala teraz ustalić ile ściętej trawy trafi do kosza a ile pozostanie na powierzchni trawnika. Takie rozwiązanie pozwala ścinać wysoką trawę i równocześnie stosować mulching – nawozić ściółkować.
16. Co to jest MICROCUT SYSTEM®?
Co to jest MICROCUT SYSTEM® to specjalny podwójny układ noży tnących zapewniający doskonałej jakości cięcie, i wysoki procent rozdrobnienia pokosu.
17. Co to jest Dralon®?
Dralon® to opatentowane włókno akrylowe o specjalnym przekroju poprzecznym, posiada zbliżony do włókien naturalnych wygląd i chwyt. Wyroby z Dralon akrylu są lekkie i sprężyste, łatwe w konserwacji, trudno ulegają uszkodzeniu. Odpowiedni splot i gęstość worka filtruje.
18. Jak wybrać odpowiednią kosiarkę?
Główne kryterium doboru kosiarki to powierzchnia Państwa trawnika. Gama kosiarek HONDA pozwala dobrać kosiarkę do każdej powierzchni trawnika, tak by koszenie było przyjemnością.
Małe powierzchnie można kosić kosiarką bez napędu, przy większych powierzchniach (700 do 1500 m2) polecamy zakup kosiarki samobieżnej.
Do koszenia trawników przekraczających 1500 m2 warto zastanowić się nad wyborem traktorka ogrodniczego.
Warto wiedzieć, iż czas koszenia jest wprost proporcjonalny do szerokości cięcia kosiarki. I tak, chcąc skosić trawnik o powierzchni 1000 m2, kosiarką o szerokości cięcia 41 cm (np. HRG415CPD) musimy prowadząc kosiarkę pokonać trasę długości 2,5km. Gdybyśmy natomiast użyli kosiarki o szerokości cięcia 53cm (np: HRG536CSD) trasa skróci się do około 1,9km. Taka samą powierzchnię skosimy traktorkiem (np: HF 2315 HME o szerokości koszenia 92cm) przejeżdżając nim około 1km. Kosiarki HONDA posiadają szerokość cięcia w zakresie od 41cm do 61 cm.
Warto pamiętać o tym, iż przez rok podczas koszenia trawnika o powierzchni 1000 m2 pozyskujemy około 2 ton ściętej trawy.
Pełne zbieranie pokosu umożliwi kosz mieszczony z tyłu kosiarki, do którego wrzucana jest skoszona trawa. W zależności od szerokości cięcia pojemność kosza w kosiarkach HONDA wynosi od 55 do 83l. Wybrane modele kosiarek HONDA posiadają kosze wykonane ze specjalnego materiału DRALONU. To opatentowane włókno akrylowe o specjalnym przekroju poprzecznym, jest lekkie, mocne i sprężyste. Odpowiednio dobrany splot ogranicza kurzenie.
19. Co to jest mulching?
Mulczowanie z ang. mulching to zabieg agrotechniczny, polegający na rozdrobnieniu ściętej trawy. Stopień rozdrobnienia trawy pozwala pozostawić ją na trawniku, gdzie szybko ulega rozkładowi dostarczając substancji pokarmowych.
Specjaliści HONDA do perfekcji dopracowali technologię tego zabiegu pielęgnacyjnego, opracowując MICROCUT SYSTEM® specjalny podwójny układ noży tnących zapewniający doskonałej jakości cięcie i wysoki procent rozdrobnienia pokosu. Kosiarki wyposażone w HONDA VERSAMOW SYSTEM® mają możliwość zbierania trawy do kosza, jej rozrzucania lub mielenia bez żadnego dodatkowego osprzętu. Za pomocą specjalnej dźwigni clip director™ można ustalić proporcje - ile trawy zostanie zebrane a ile zmielone i pozostanie na trawniku. Należy pamiętać o tym, że mulching wymaga regularnego i częstego koszenia.
By zabieg został przeprowadzony prawidłowo należy przestrzegać kilku prostych zasad: min jednorazowo nie można ścinać więcej niż 1/3 wysokości trawy. Zaleca się także ścinanie trawy nie więcej niż o 2cm, najlepiej jednak od 1 do 1,5cm, gdyż krótsze ścinanie zapewnia szybsze kompostowanie pokosu. Jeśli kosiarka wyposażona jest clip director™ - dźwignię, którą możemy ustalać proporcje ile trawy ma ulec zmieleniu i pozostać na trawniku a ile ma zostać zebrane wtedy możemy ścinać odpowiednio dłuższe odcinki trawy, jej nadmiar kierując do kosza kosiarki.
20. Co to jest Roto-stop?
Roto-stop to sprzęgło – bezpieczeństwa. W kosiarkach wyposażonych w Roto-stop możesz opróżniać kosz bez konieczności zgaszenia silnika. Układ wysprzęglania odłączy napęd od noża tnącego lub gdy ostrze natrafi na przeszkodę np.: kamień, lub krawężnik.
21. Rozwiązania techniczne
Kosiarki spalinowe HONDA - technologia
22. Jak dobrać kosiarkę do powierzchni trawnika?
Kosiarki spalinowe HONDA - dobieranie do potrzeb
23. Jak HONDA rozwijała swoją technologię?
1830
- Edwin Beard Budding w Gloucestershire (Anglia) wynalazł pierwszą mechaniczną kosiarkę do trawy.
1890
- Pojawiają się pierwsze kosiarki do trawy napędzane silnikami gazowymi lub małymi silnikami parowymi.
1948
- Kosiarki spalinowe od 60 lat
- Honda Motor Co., Ltd. projektuje i produkuje swój pierwszy silnik spalinowy do napędzania roweru.
1953
- Honda produkuje swój pierwszy Power Produkt silnik do napędzania maszyny ogrodniczej.
1959
- Honda produkuje swoje pierwsze glebogryzarki o symbolu F-150.
1978
- Honda produkuje swoje pierwsze kosiarki o symbolu HR21: 3- biegowy napęd, Roto-Stop – blokada bezpieczeństwa ostrza silnik GV150 o mocy 3.5 KM i aluminiowa obudowa kosiarki.
1980
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR17: silnik G-100 o mocy 2.2 KM i aluminiowa obudowa.
1982
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRA21-SDA, SDAW: 3-biegowy napęd, Roto-Stop – blokada bezpieczeństwa ostrza, Silnik GV150 o mocy 3.5 KM i aluminiowa obudowa kosiarki.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR21-5 SDA:
- 3-biegowy napęd silnik GV100 o mocy 5 KM, Roto-Stop - blokada bezpieczeństwa ostrza i aluminiowa obudowa kosiarki.
1983
- Honda zakończyła produkcję kosiarek w zakładach w Swepsonville (Stany Zjednoczone),
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR194-PXA: bez napędu, Roto-Stop – blokada bezpieczeństwa ostrza, aluminiowa obudowa kosiarki i silnik GXV120 o mocy 4 KM.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolach HRA 214SXA i PXA.
1984
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR214-PXA-SXA-SMA, rusza produkcja w nowych zakładach w Stanach Zjednoczonych i Japonii.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRS21-PA-PVA-SA-SVA: napęd wałkiem, silnik GV110 o mocy 3,5 KM, aluminiowa obudowa kosiarki.
1985
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR173PDA:
- Obudowa kosiarki z polipropylenu. Tylny wyrzut pokosu, silnik GV100 o mocy 2,4 KM.
1986
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR194-SXA.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR216-SXA: Silnik o mocy 5,5 KM, Roto-Stop, 2 biegowy napęd.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki do użytku profesjonalnego o symbolu HRA216-SXA.
1987
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRA216.
1989
- Honda produkuje pierwszr kosiarki o symbolu HR195-PXA-SXA
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR215 PXA, SXA, SMA, HXA - Silnik GXV 140 o mocy 4.5 KM, aluminiowa obudowa kosiarki, SX- 3-biegowy napęd, HX- napęd hydrostatyczny, Roto-Stop.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRC216 SXA/Seria profesjonalna.
1990
- Honda Power Equipment Division przenosi się do Duluth (Stany Zjednoczone).
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRA215-PDA.
1991
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRM21-PVA.
1992
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR215-HMA.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRM215-PXA-SXA: Moc 4.5 KM, obudowa z Xenoy, funkcja mulczowania.
1993
- Honda produkuje pierwsze kosiarki samobieżne (traktorową): o symbolu H1011 w zakładach Swepsonville, ( Stany Zjednoczone).
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRB215PXA, SXA: Moc 4.5 KM, obudowa kosiarki z Xenoy, kosz zbierający trawę.
1994
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRM215K1-PDA-PXA-SDA-SXA, moc 5 KM, silnik GXV140K.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HR215K1-HMA-HXA
- Profesjonalny silnik o mocy 5 KM.
- Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRB215K1-SDA-SXA, silnik SXA GXV140K o mocy 5 KM.
1995
- Honda produkuje pierwsze kosiarki z napędem hydrostatycznym.
1998
Honda rozpoczyna produkcję kosiarek serii Harmony II: HRR216-PDAS3DA-SDA, HRM215K4-HXA-PDA-SDA-SXA, HRT216-S3DA-SDA.
1999
Honda powołuje nową siedzibę główną Power Equipment w Alpharetta (Stany Zjednoczone).
2001
Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRB216HXA, TXA, TDA: silnik GCV160 o mocy 5.5 KM obudowa Xenoy, Roto-Stop.
2003
Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRB217HXA, TDA: silnik GCV190 o mocy 6.5 KM.
Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRX217, kosiarki o czterech funkcjach koszenia w jednej maszynie: mulczowania, zbierania, jednoczesnego zbierania do kosza, mulczowania i zbierania liści.
Honda produkuje pierwsze kosiarki o symbolu HRZ216
24. Jaka jest historia ciągników jednoosiowych HONDA?
Historia ciągnika jednoosiowego związana jest z wynalezieniem i rozwojem glebogryzarki ogrodniczej. Pierwsza glebogryzarka została zbudowana w roku 1912 na farmie w Gigandra w Australii przez Artura Clifforda Howarda . Ten sam wynalazca opracował także pierwszy L – kształtny nóż glebogryzarki.
Niedługo po wynalezieniu glebogryzarki bo już w roku 1915 Amerykanin Rush Hamilton opracował i opatentował koncept pierwszego ciągnika. Pierwsze jednoosiowe ciągniki używane był do pchania wagoników kopalnianych z urobkiem.
W roku 1922 wynalazca glebogryzarki spalinowej Howard założył na obrzeżach Sydney firmę Austral Auto Cultuivators Pty Ltd., która początkowo produkowała glebogryzarki a potem ciągniki jednoosiowe. W 1930 Howard przeniósł produkcję swoich maszyn do Europy i założył w Wielkiej Brytanii fabrykę Rotary Hoes Ltd której wyroby szybko podbiły: Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, a nawet Stany Zjednoczone Malezję i Brazylię. Maszyny te wyposażone w były w silniki o zróżnicowanej mocy od 4 do 18 KM. Pozwalały na wykonanie podstawowych zabiegów związanych z mechaniczną uprawą gleby takich jak orka czy bronowanie.
Po drugiej wojnie światowej ciągniki jednoosiowe stały się popularnymi maszynami ogrodniczymi na całym świecie. Na rynku w owym czasie było dostępnych ponad 200 modeli tego typu maszyn. W Europie największa popularnością cieszyły się angielskie traktory Mayfield, do których oferowano wiele rodzajów narzędzi ogrodniczych – bron , pługów, kultywatorów, kosiarek przyczep a nawet lemiesze do zgarniania śniegu czy pompy do wody.
Jednakże największy rozkwit konstrukcji ciągników jednoosiowych nastąpił
w latach 50 w Japonii. Po II wojnie światowej, kraj ten przeżywał kryzys. Tylko
5 % gospodarstw rolniczych i ogrodniczych posiadało traktor. Z powodu dużej ilości mało powierzchniowych - rodzinnych gospodarstw ogrodniczych ogromną popularnością cieszyły się mini ciągniki jednoosiowe, najczęściej o mocy 2,5 KM z USA i Europy.
W japońskich Zakładach Matsuyamasuki opracowano pierwszy uniwersalny zaczep tylny pozwalający na unifikacje osprzętu stosowanego do ciągników jednoosiowych i rozpoczęto jego produkcję. Pozwoliło to przeprowadzić szybką mechanizację.
W 1959 a więc cztery lata przed wyprodukowaniem pierwszego samochodu w zakładach Honda opracowano prototyp pierwszej glebogryzarki F 190. Maszyna ta była pierwszym rozwiązaniem w którym zastosowano czterosuwowy górnozaworowy silnik OHV w układzie poziomym. W całej Azji szybko powstały inne fabryki produkujące ciągniki jednoosiowe z których należy wymienić: Siam Kubota Industry Co., Ltd; VST Tiller Tractors Ltd,; Kerala Agricultural Machinery Corporation (KAMCO) – czołowych „graczy” na rynku do dnia dzisiejszego.
Polskie ciągniki jednoosiowe
Pierwszym polskim ciągnikiem jednoosiowym był „Dzik” produkowany przez Gorzowskie Zakłady Przemysłu Maszynowego Leśnictwa. Ciągnik był zaprojektowany jako uniwersalna maszyna dla ogrodnictwa rolnictwa i leśnictwa. Pierwsze egzemplarze tego ciągnika opuściły zakłady na początku lat siedemdziesiątych. Ich konstrukcja oparta była na jednocylindrowym dwusuwowym silniku chłodzonym powietrzem ( Typ S -261 C) produkowanym Przez Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego Polmo z Bielska Białej. Ciągnik ten posiadał moc 8 KM, czterobiegową ( z biegiem wstecznym) skrzynię biegów oraz dwa wałki odbioru mocy ( przedni i tylny) . Uniwersalny zaczep narzędzi pozwalał na stosowanie szerokiej gamy osprzętu: bron, pługów, wyorywaczy, kosiarki listwowej czy opryskiwacza. Do ciągnika można tez było przyłączyć, zaczep z siodełkiem lub przyczepę o ładowności 800 kg wraz z siedziskiem dla operatora co umożliwiało transport materiałów i płodów rolnych na bliskie odległości np. w obrębie gospodarstwa ogrodniczego.
Drugą popularną konstrukcją jednoosiową był Ursus C -308 którego prototyp powstał w roku 1957 w z Zakładach Mechanicznych Ursus. Jego konstrukcja oparta była także na jednocylindrowym dwusuwowym silniku spalinowym o mocy 8 KM. Z ciągnikiem można było stosować szeroki asortyment osprzęt. Posiadał on także nowoczesny jak na owe czasy design - z charakterystyczną zaokrągloną maską z centralnie umieszczonym reflektorem. O jego popularności niech świadczy fakt, iż do roku 1963 sprzedano ponad 4000 egzemplarzy tego modelu.
W latach 80 popularnością w kraju cieszyły się ciągniki jednoosiowe z Niemieckiej Republiki Demokratycznej –marki Fortschritt E 930 produkowane przez zakłady VEb Landmaschinenbau Neustad.
Ich konstrukcja oparta była na zmodyfikowanym silniku zapożyczonym ze skutera Simpson o pojemności 49,8 cm3 o mocy zaledwie 3,6 KM. Jednakże model ten cieszył się duża popularnością.
W związku z dużym popytem na tego typu maszyny, w roku 1982 rozpoczęto produkcję ciągnika jednoosiowego DZIK 21. Konstrukcja tego modelu oparta została na modelu DZIK 2, posiadała jednakże nową mocniejszą jednostkę napędową – jednocylindrowy dwusuwowy silnik o mocy 11 KM. Był to ostatni model ciągnika jednoosiowego Polskiej konstrukcji.
25. Jaka jest budowa ciągnika jednoosiowego?
Budowa ciągników jednoosiowych Honda oparta jest na monobloku – maszyny te nie posiadają ramy, a ich szkielet konstrukcyjny stanowi silnik ze skrzynią biegów do którego umocowano układ kierowniczy z manetkami sterującymi oraz jezdny w postaci 2 kół.
Ciągniki jednoosiowe zbudowane są w oparciu o uniwersalny system modułowy pozwalającym na dowolną konfigurację osprzętu.
Jednostkami napędowymi spotykanymi w ciągnikach jednoosiowych Honda są jednocylindrowe czterosuwowe górnozaworowe silniki spalinowe w zakresie mocy od 5 o 8 KM.
Ciągniki jednoosiowe mają skrzynie przekładniowe oraz do 6 biegów w przód i dwóch w tył. Takie rozwiązanie pozwala operatorowi dobrać optymalne do wykonywanych prac i panujących warunków obroty i moce.
Załączenie obrotów odbywa się przez układ głównego sprzęgła, które włącza i wyłącza przeniesienie mocy z silnika do skrzynki biegów. Przy dociśniętej dźwigni sprzęgło jest włączone i moc jest przekazywana na doczepione narzędzie (np. ostrza glebogryzarki bądź koła jezdne).
Czasami maszyny wyposażone są w boczne sprzęgło - mechanizm różnicowy kół, używane do skrętu maszyny w prawo lub w lewo. Naciskając dźwignię bocznego sprzęgła odłączamy sekwencyjnie napęd jednej z osi kół.
Komfortowe prowadzenie maszyny przez operatora zapewnia kierownica z regulacją kąta ustawienia w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Rozwiązanie to pozwala precyzyjnie dopasować wysokość kierownicy do wzrostu operatora i warunków pracy. Przy pracy z aktywnymi maszynami zamontowanymi z tyłu maszyny np.: z agregatem glebogryzarki tylnej operator ze względów bezpieczeństwa po obróceniu kierownicy operator może prowadzić maszynę idąc bokiem.
Ciągniki jednoosiowe Honda posiadają wał odbioru mocy nazywany WOM lub P.T.O. ( ang.: Power Take Off). Wał P.T.O. jest używany podczas prac z maszynami aktywnymi np.: kosiarką, zamiatarką, frezem do odśnieżania. Napęd z wału odbioru mocy jest przekazywany do maszyny za pomocą koła pasowego i pasa klinowego.
Do mocowania maszyn biernych służą uchwyty bądź zaczepy z przodu i z tyłu maszyny. Do uchwytów tych można podłączyć pług, bronę, kultywator czy nawet przyczepę z siedziskiem dla operatora.
Niektóre ciągniki posiadają terminal z wyjściem prądu stałego (12V – 50W) i lampy reflektora przedniego pozwalające na wykonywanie prac po zmroku np. odśnieżania. .